Direktlänk till inlägg 10 februari 2011

HurSägerManFarväl?

Av Fia - 10 februari 2011 16:30

Ska man säga farväl? Vill man säga farväl? Hur vet man när det är dags att säga farväl? Inser man någonsin hur man säger farväl?


I går var Stefan och jag inne hos min älskade och nu, lilla mormor.

Där låg hon nerbäddad, liten, blek, sönderstuckna armar, ögonen som sakta sjunker längre och längre in.......När hon insåg att det var jag som kom och jag la mitt huvud på hennes bröst så visste vi så väl båda två och vi grät tillsammans en stund. Sen hade vi en mysig stund med mormor. Hon är helt klar och pratar om allt som varit genom livet. Men hon orkar inte så mycket. Rösten är svag, hon blir anfådd, och hon säger om och om igen att hon inte vill ligga som hon gör, som ett paket.

Hela tiden vi var hos henne satt jag tätt intill, klappade om henne, rättade filten, höll hennes hand och torkade de små tårarna som emellanåt rann ner på hennes kind. När jag insåg att hon inte orkade mer och det var tid att säga hejdå och berätta att vi kommer nästa vecka när hon har kommit till korttidsboendet så brast allt för både mig och min älskade, fina, underbara mormor Mimmi. Jag stod där som ett litet barn med mitt ansikte i hennes händer och grät, skakade, berättade att jag tänker på henne hela tiden och att jag kommer snart igen. När tårarna faller på mormors kinder och hon säger att jag alltid har varit hennes lilla tös och att hon alltid frågar min mamma hur det är med mig, då inser jag att vi vet att det snart är slut och att vi tillsammans sörjer det. Men i den sorgen vet vi båda att hon vill vidare så trots all sorg och alla tårar hon fäller så kan jag se i de kloka och vackra ögonen att hon har kommit till ro med insikten om att hon snart ska vidare. Snart ska hon få möta sitt förstfödda barn som dog i Leukemi när hon var ett år. En dotter som mormor födde väldigt ung. Ett barn hon har sörjt och längtat efter ett helt liv trots att hon har haft förmånen har se sina andra tre barn växa upp.

Snart älskade mormor får du frid.

Kanske kan jag finnan någon frid i att du lämnar mig kvar här på jorden.

Sorgen kommer antagligen äta upp mig inifrån men jag jobbar på att "förbereda mig". Jag vet vad som väntar, en tuff tid, en tid av smärta, tårar, minne, oro och längtan.


Jag har i sorgen mycket att tacka min mormor för. Min kloka älskade mormor.

Mormor som tidigt ansåg att jag borde satas på musiken. Och tack vare mormor har jag knutit många musikaliska kontakter i mitt nätverk. En del mindre kända, en del helt okända och andra är ett par av vårt lands största artister. En del har jag en nära relation med, andra hör jag av lite nu och då bara. En av dem har erbjudit mig att sjunga på hans platta. En annan vill ha med mig på en av sina turneér. Allt detta har jag vågat för att jag vet att mormor visste vad hon pratade om. Så när musikläraren på högskolan ansåg att jag har en röst som Janis Joplin och han önskade att se och höra mer av mig framåt, då visste jag att det klarar jag för mormor har kämpat så för mig.

Det som händer just nu gör att jag inser att det som är mitt liv och min familj är det viktigaste i livet. Nu får det vara slut med att vara för snäll, så där så man är på gränsen till dum. Härmed kommer jag sluta jämka, försöka göra alla glada och nu är det bara jag, min älskade familj och mina vänner som jag lägger allt mitt krut på. Det andra kommer avvecklas och sorteras ut och kastas på tippen.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 10 april 2015 12:39

....och våren är här. Maken blir morfar i oktober och månaden innan det "farfar" för andra gången. Barnen som fortfarande är barn börjar bli stora. Sessan är en duktig elev i skolan och en minst lika bra fotbollsspelare. I hennes värld rör sig enba...

Av Fia - 3 mars 2014 15:17

Om två veckor utökas vår lilla familj. Vi har insett att tiden är rätt nu och därför är vi från och med nästa vecka familjehem åt en kille på 15 år. Spännande och mysigt är två ord som väl beskriver det vi känner. Just nu inreds hans rum och i veckan...

Av Fia - 17 november 2013 01:28

Om exakt två månader, den 17 januari är det dags för examen. Avslutningen kommer att hållas i konserthuset i Malmö och det är efterlängtat må jag säga. Tre och ett halvt års studiet på lärarhögskolan är då över och jag kan titulera mig lärare.Efter a...

Av Fia - 24 oktober 2013 00:41

Jäklar vad tiden går. Om mindre än tre månader är jag färdig lärare. Just nu är jag mitt uppe i slutspurten av C-uppsatsen tillsammans med fina vännen E. Samtidigt läser jag lite extra på kvällarna, dels för att det är spännande men även för att h...

Av Fia - 22 juli 2013 23:42


Världens finaste Nelly är och hälsar på ett par dagar. Mamma och pappa är hos oss och färdigställer det som blir sessans rum. Hon kommer för övrigt hem på torsdag efter tre veckor i Europa, varav en vecka i Italien tillsammans med sin bror och pappa...

Ovido - Quiz & Flashcards