Direktlänk till inlägg 9 november 2012

FemÅr!

Av Fia - 9 november 2012 08:21

Vilken resa!

För fem år sedan möttes vi för första gången. Sagan och Långa farbrorn och Lilla Anna tog sin början en kall dag i november. Så där lite löjligt sa det "klick" och vi var förälskade och samtidigt beredda att gå över eld för vår kärlek.

Idag lever vi ett liv vi någonstans önskade att vi skulle få uppleva. Ett liv utan dramatik, intriger, skrik och gråt. Inga hårda ord. Gräl avslutats alltid med en kram och samtal om vad som hände och varför det blev som det blev. Aldrig har vi gått och lagt oss och varit ovänner. Det är underbart att veta att det är helt okej att vara oense men vara överens om att man just inte är överens. En helt ny värld för oss båda.

Livet har förändrats på så många vis. Vi är inte längre egna företagare, även om jag är på väg att starta upp i liten skala igen. Stefan har utbildat sig till smed och svetsare och älskar sitt jobb där han hela tiden utvecklas och får nya ansvarsområde. Jag är inne på min femte termin på Lärarhögskolan i Malmö och är aktiv i Lärarförbundet och åker i november till den årliga rikskonferensen i Stockholm.

Barnen växer och utvecklas. De stora lever sina liv som sig bör när man är just vuxen.

Stora sonen har insett att han har sin pappas talang för att arbeta med händerna och stora dottern  kämpar på på sitt håll. De små liven, som inte längre är så små förgyller vår vardag varannan vecka. Då är vi småbarnsföräldrar på heltid. Det är hämtningar, lämningar, träning, tandläkare, möte, tvätt, bus och godnattsagor.

Stora dottern är nu så stor så hon när hon känner för det tar bussen hem efter skolan och är hemma till vi kommer på kvällen...galet vad tiden går.

Vi har en önskan och en plan om att utöka familjen ännu lite till. När vi ända är småbarnsföräldrar kan vi liksom lika gärna köra racet hela vägen. Vi var från början på det klara med att ingen av oss ville har fler barn. Men tiden har gått och saker har förändrats.

Stefan längtar efter att skaffa ett barn med någon som ser honom som lika viktig som barnets mamma och med någon som inte är psykiskt instabil. Jag längtar efter att skaffa ytterligare ett barn med en man som är levnadsglad och nyfiken.

Hittils har vi förlorat mer än ett barn som jag har burit på. Det har så klart gjort oss mer försiktiga och det väcker minnen från förr.

Jag minns barnet jag förlorade med barnens pappa, ganska långt in i graviditeten och Stefan minns känslan av att få veta att en kvinna hade tagit bort ett barn hon bar på som var hans.

Allt har sin mening sägs det och blir det barn så blir det. Om inte så har vi fyra fina barn att vara stolta över.


Jag lutar mig lite försiktigt tillbaka och minns vår resa innan jag rusar iväg till sista lektionen i matematik. Ja eller snarare den här kursens sitsta lektion. På måndag kör nästa kurs igång, även den inom ämnet matematik.

Vägen mot matematik och svensklärarlegitimationen närmar sig.


Sol i blick!


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 10 april 2015 12:39

....och våren är här. Maken blir morfar i oktober och månaden innan det "farfar" för andra gången. Barnen som fortfarande är barn börjar bli stora. Sessan är en duktig elev i skolan och en minst lika bra fotbollsspelare. I hennes värld rör sig enba...

Av Fia - 3 mars 2014 15:17

Om två veckor utökas vår lilla familj. Vi har insett att tiden är rätt nu och därför är vi från och med nästa vecka familjehem åt en kille på 15 år. Spännande och mysigt är två ord som väl beskriver det vi känner. Just nu inreds hans rum och i veckan...

Av Fia - 17 november 2013 01:28

Om exakt två månader, den 17 januari är det dags för examen. Avslutningen kommer att hållas i konserthuset i Malmö och det är efterlängtat må jag säga. Tre och ett halvt års studiet på lärarhögskolan är då över och jag kan titulera mig lärare.Efter a...

Av Fia - 24 oktober 2013 00:41

Jäklar vad tiden går. Om mindre än tre månader är jag färdig lärare. Just nu är jag mitt uppe i slutspurten av C-uppsatsen tillsammans med fina vännen E. Samtidigt läser jag lite extra på kvällarna, dels för att det är spännande men även för att h...

Av Fia - 22 juli 2013 23:42


Världens finaste Nelly är och hälsar på ett par dagar. Mamma och pappa är hos oss och färdigställer det som blir sessans rum. Hon kommer för övrigt hem på torsdag efter tre veckor i Europa, varav en vecka i Italien tillsammans med sin bror och pappa...

Ovido - Quiz & Flashcards