Direktlänk till inlägg 22 mars 2012

Trädgårdsmeditatation

Av Fia - 22 mars 2012 07:01

Det är något speciellt med våren, speciellt när man har trädgård.

Jag är uppvuxen i ett stort vackert hus i Malmö med en fantastisk trädgård. Huset var byggt i början på 1900-talet och hade högt i tak, stukaturer, många rum och möjligheterna var oändliga.

Jag minns fortfaranade alla fruktträd, bär, trädgårdslandet, klätterträdet, gungan som hängde i den stora trädet.

Jag minns att det var underbart att plocka sitt eget äpple innan jag gick till skolan.


Idag bor jag i lilla huset på landet. Ett hus Stefan köpte när han hade separerat. Ett ruckel utan dess like. Det fanns ingen charm i huset, det var sunkigt och faktiskt både äckligt och fult. Idag är det ett vackert hem med fler rum, renoverat överallt och framförallt, det är ett hus fullt av liv och kärlek.

Tillsammans har vi byggt, målat, kaklat och allt det där som hör till. Tillsammans har vi svurit över saker som inte hela tiden har gått som vi  från början tänkt oss men tillsammans redde vi ut det.

Stefan är en jäkla händig karl som i början var lite rädd för att just renovera. Han var rädd att jag skulle skälla på honom, gapa och skrika. Någon hade en gång kört näven i en vägg han hade gipsat för att det inte föll någon i smaken. Jag minns så väl när han kaklade i köket och stora sonen kom hem och log sitt stora leende. Plötsligt frågar han om väggen hade fått vara hel eller om jag hade slagit näven i den. Han verkade glad över att jag inte är så mycket för att slå sönder saker. Fanns kanske en trygghet i det med tänker jag.

 

Trädgården, som en gång snarare var en soptipp än just en trädgård är idag en grönskande oas. Det återstår en del pyssel. Trädäcket ska flyttas, det ska sås lite gräs, fler röda rosor ska planteras och ytterliga lavendel ska ner i jorden. Dessutom ska det byggas ett trädäck till poolen, säger herr Bodström. Han tycker att barnen ska ha en fin pool och en litet soldäck. Dessutom har han lovat dem en liten koja i ett hörn :0)

Men det är ju just det som är det fina med trädgårdar. Den ska pysslas i men framförallt så ska man njuta i och av den. Inget är som att sova middag i hammocken eller för den delen sitta i den en varm sommarkväll och dricka vin.


Idag ska jag unna mig just en trädgårdsdag. Tentan är inlämnad och jag andas ut. Så om jag nu orkar så tänker jag måla ljugarbänken på framsidan och eventuellt ta mig an utemöblerna. Men man ska icke förta sig, man ska njuta när man lullar runt där i sina blommiga gummistövlar och njuter av här och nu.

Just här och nu mår jag jävligt bra.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 10 april 2015 12:39

....och våren är här. Maken blir morfar i oktober och månaden innan det "farfar" för andra gången. Barnen som fortfarande är barn börjar bli stora. Sessan är en duktig elev i skolan och en minst lika bra fotbollsspelare. I hennes värld rör sig enba...

Av Fia - 3 mars 2014 15:17

Om två veckor utökas vår lilla familj. Vi har insett att tiden är rätt nu och därför är vi från och med nästa vecka familjehem åt en kille på 15 år. Spännande och mysigt är två ord som väl beskriver det vi känner. Just nu inreds hans rum och i veckan...

Av Fia - 17 november 2013 01:28

Om exakt två månader, den 17 januari är det dags för examen. Avslutningen kommer att hållas i konserthuset i Malmö och det är efterlängtat må jag säga. Tre och ett halvt års studiet på lärarhögskolan är då över och jag kan titulera mig lärare.Efter a...

Av Fia - 24 oktober 2013 00:41

Jäklar vad tiden går. Om mindre än tre månader är jag färdig lärare. Just nu är jag mitt uppe i slutspurten av C-uppsatsen tillsammans med fina vännen E. Samtidigt läser jag lite extra på kvällarna, dels för att det är spännande men även för att h...

Av Fia - 22 juli 2013 23:42


Världens finaste Nelly är och hälsar på ett par dagar. Mamma och pappa är hos oss och färdigställer det som blir sessans rum. Hon kommer för övrigt hem på torsdag efter tre veckor i Europa, varav en vecka i Italien tillsammans med sin bror och pappa...

Ovido - Quiz & Flashcards